مقالات زبان

جاذبه های کشور هند – بخش سوم

در این مقاله به معرفی کشور هند و جاذبه های آن می پردازیم.

فستیوال های معروف هندوستان

شرکت در فستیوال های هند فقط تجربه تماشای جشن های جذاب نیست، بلکه فرصتی برای چشیدن غذاهای متنوع هندی هم هست. اگر می خواهید در مهم‌ترین و بیشترین جشنواره های هند شرکت کنید ماه نوامبر بهترین زمان سفر به این کشور است.

دیوالی (Diwali)

دیوالی یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هندوها در این کشور است که هرساله در ماه اکتبر همراه نمایش‌های گوناگون و به شکل باشکوهی جشن گرفته می‌شود. در طول فستیوال نورها، خانه‌ها با فانوس‌های سفالی، شمع و برگ‌های درخت آشوکا تزئین می‌شوند. مردم لباس‌های نو به تن کرده، در نیایش خانوادگی شرکت می‌کنند، ترقه می‌زنند و به دوستان، آشنایان و همسایگان شیرینی می‌دهند. در این ایام بازارها رونق می‌گیرند و در همه‌جا مراسم آتش‌بازی برپا است.

هولی (Holi)

هولی، فستیوال رنگ‌ها، یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های هند است که در ماه مارس در سراسر کشور برگزار می‌شود. در عید هولی، مردم یک خرمن بزرگ آتش برپا می‌کنند و به رقص و آواز در اطراف آن می‌پردازند. در این روز، مردم در فضای باز به دورهم جمع می‌شوند و به یکدیگر رنگ‌های خشک و تر می‌پاشند.

دوسِهرا (Dussehra)

دوسهرا به مناسبت مرگ شاه خبیث، راوانا (Ravana)، به دست خدای راما (Rama)، به شیوه‌های مختلف در سراسر هند جشن گرفته می‌شود. مردم در ماه اکتبر در همه‌جا به مدت ۱۰ روز اقدام به بازطراحی صحنه‌های این نبرد می‌کنند.

ناواراتری (Navaratri)

ناواراتری (Navaratri) به شیوه‌های مختلفی از سوی مردم هند جشن گرفته می‌شود. این فستیوال ۹ روزه در «گجرات» نویدبخش آمدن شب‌هایی پرشور و حال همراه با رقص‌های پرانرژی است. مردم در این ایام لباس‌های زیبا، رنگارنگ و سنتی به تن می‌کنند و فضای همه‌جا زیبا و پرطراوت می‌شود. فستیوال ناواراتری در ماه سپتامبر قدرت الهه‌ی آمبا (Amba) به ۹ شیوه‌ی متفاوت را گرامی می‌دارد.

دورگا پوجا (Durga Puja)

جشن دورگا پوجا از سوی بنگالی‌های در سراسر هند برگزار می‌شود. مردم در این فستیوال در ماه اکتبر لباس‌های سنتی به تن کرده و برای جشن و عبادت به این مکان‌ها می‌روند.

غذاهای مشهور هندوستان

پانی پوری (Pani Puri)

پانی پوری غذای لذیذی است که ماده اصلی آن سیب‌زمینی می‌باشد. سیب‌زمینی‌هایی که با تمبر هندی و شکر طعم دار شده و بعد به‌صورت پفکی و توخالی سرخ می‌شوند و درون آن‌ها را با عدس، پیاز و نخود پر می‌کنند.

وادا پاو (Vada Pav)

ظاهر این غذا شبیه به یک همبرگر سفیدرنگ است. مخلوطی از سیب‌زمینی و سیر و آرد نخود سرخ‌شده که در نانی مانند نان همبرگر سرو می‌شود. در برخی انواع آن سبزی نیز استفاده می‌گردد. چاشنی این غذا نیز سسی تند به رنگ قرمز یا سبز است.

کاتی رول (Kati Roll)

درواقع یک لقمه کباب سوخاری است؛ کبابی ساده که در نانی نازک به نام پاراتا پیچیده می‌شود و سپس سوخاری می‌گردد. طعمی خوب و دل‌چسب دارد.

چیکن تندوری (Tandoori Chicken)

برای تهیه این مرغ خوشمزه و لذیذ، تکه های مرغ را با ماست و ادویه های هندی مثل ماسالا، فلفل سیاه، پودر فلفل چیلی یا فلفل چیلی کشمیری مزه دار می کنند و بعد آن را در تنور یا فر کباب می کنند تا کاملا برشته شود وسپس با نان یا برنج سرو میکنند.

روگان جوش (Rogan Josh)

روگان جوش یا روغن جوش یا روغن گوشت معمولا با گوشت بره تهیه می شود و اصالتا متعلق به نواحی کشمیر هند است. خامه ای که به این غذا اضافه می شود تندی فلفل را ملایم می کند و طعمی بی نظیر و خوشمزه به آن می دهد. علاوه بر فلفل چیلی که اصلی ترین ماده این غذاست ادویه های معطری مثل هل، زیره سبز، زردچوبه و گرم ماسالا هم در تهیه آن استفاده می شوند. روگان جوش را هم همراه با برنج ساده باسماتی و هم همراه با نان میل می کنند.

پالک پنیر (Palak Paneer)

پالک پنیر نوعی خوراک هندی است که از ترکیب اسفناج و پنیر کاتیج تهیه می شود. مکعب های پنیر را با اسفناج و ادویه های هندی ترکیب می کنند و خوراکی خوش عطر و بو، خوشمزه و مقوی به اسم پالک پنیر به وجود می آید.

آلو گوبی (Aloo Gobi)

این غذا که یکی از معروف ترین غذاهای هندی است از ترکیب سیب زمینی، گل کلم و ادویه های هندی تهیه می شود و بسیار خوش عطر و خوشمزه است. عطر و بوی این غذا عمدتا به خاطر استفاده از سیر، زنجبیل، پیاز، گوجه و زیره سبز است و طعمی بسیار مطبوع و خوشمزه دارد.

منبع  : charbzaban

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *